Laboratorium Animatorni wspiera warszawiaków w realizacji własnych działań społeczno-kulturalnych. Projekt stwarza przestrzeń, w której początkujący animatorzy kultury (niezależnie od wieku) mogą rozwijać i realizować swoje pierwsze projekty. Laboratorium Animatorni to inkubator innowacji społecznych, który działa bez zbytecznych formalności, w możliwie elastycznej formule.
DLA KOGO?
Szukamy ludzi, który mają pomysły na ciekawe działania społeczno-kulturalne (np.: warsztaty, cykl debat, akcję w przestrzeni miejskiej, mini spektakl, grę miejską, działanie performatywne). Do udziału w projekcie zapraszamy początkujących animatorów kultury, artystów i wszystkich mieszkańców Warszawy, którzy łączą rozwijanie swoich pasji z działaniami na rzecz najbliższego otoczenia.
CO ZYSKUJESZ?
Wybrane pomysły mają szansę zdobyć do 2.500 zł na realizację, miejsce i potrzebny sprzęt. Uczestnicy projektu zyskują również możliwość rozwijania własnych umiejętności pod okiem doświadczonego coacha i opiekuna Laboratorium – Marty Białek – Graczyk.
JAK TO DZIAŁA?
Wystarczy opisać swój pomysł i odpowiedzieć na kilka prostych pytań. Wysłać wypełnioną ankietę zgłoszeniową na adres: animatornia@e.org.pl do 28 lutego 2011 roku. Laboratorium działa w oparciu o formułę: „od pomysłu do realizacji”. Uczestnicy uczą się jak planować swoje działania, tworzą harmonogram, konstruują własny plan promocji, współpracują z doświadczonym grafikiem przy tworzeniu identyfikacji graficznej projektu. Realizatorzy dysponują własnymi budżetami i są odpowiedzialni za rozliczenie projektów z menedżerem Animatorni i księgowością stowarzyszenia.
CO JUŻ SIĘ UDAŁO?
Dotychczas zrealizowane w ramach Laboratorium projekty różniły się od siebie skalą i rozmachem. Część miała charakter akcyjny, inne inicjowały dłuższy proces edukacyjny. W 2010 roku w ramach Laboratorium Animatorni powstało 6 projektów społeczno-kulturalnych.
1. MODELARNIA DŹWIĘKU: Paweł Cyrta zaprosił mieszkańców Warszawy do tworzenia dźwiękoskładaków i smograjków. Podczas intensywnych warsztatów uczestnicy poznali możliwości modelowania dźwięku. Samodzielnie stworzyli m.in.: elekto-dźwięczną trawę, książkę remiksującą wiersz i śpiewającą strunę. Więcej: modelarniadzwieku.pl
2. MARSZ NA TRAWĘ: Ewa Majdecka i Olga Mickiewicz znalazły sposób na wakacje w Warszawie. Zorganizowały cykl weekendowych spotkań w Ogrodzie Krasińskich. Pomysł zogniskował się wokół sztuki spędzania wolnego czasu w mieście: pod hasłem relaksu i mądrego wypoczynku. Wśród zajęć znalazły się m.in.: yoga, pilastes, taniec improwizowany, warsztat: „Jesteś tym, co jesz”, stres w życiu, zajęcia plastyczne dla dzieci, gry i zabawy na trawie. Więcej: marsznatrawe.blogspot.com
3. MIEJSCA POBOCZNE: Huberta Napiórskiego i Małgorzatę Zygier fascynuje fotografia i odkrywanie nieznanych miejsc w stolicy. W ramach projektu zorganizowali 4 spacery fotograficzne. Razem z uczestnikami wyposażeni w aparaty typu „lomo” portretowali drewnianą Białołękę; okolicę Żerania Fabrycznego i praskie zakamarki. Na zakończenie projektu przygotowali wernisaż swoich prac połączony z koncertem w Klubokawiarni „Osir”. Więcej: mpoboczne.blogspot.com
4. PODWÓRKO Re:KREACJA: Iwona Cała, młoda architektka zainteresowana działaniami edukacyjnymi z dziećmi do Laboratorium zgłosiła się z pomysłem warsztatów dotyczących najbliższej przestrzeni: szkoły, podwórka, skweru przed blokiem. Animatorka zaprosiła grupę dzieci w wieku 7-13 lat na dwa intensywne warsztaty architektoniczne. Dzieci analizowały problemy podwórka przy ul. Mokotowskiej 55, spotkały się z mieszkanką kamienicy oraz wykonały ćwiczenie warsztatowe – kompozycję wpisaną w rysunek obrysu podwórka. Tworzyły również modele ilustrujące ich własne pomysły na poprawienie jakości przestrzeni podwórka. Wspólnie uznały, że chcą pomalować stary trzepak stojący w centralnym punkcie podwórka. W ramach wystawy podsumowującej projekt trzepak ozdobiły tęczowe pasy. Więcej: repodworko.blogspot.com
5. ARCHIPELAG MURANÓW: Pomysł na działania na Muranowie skierowane do lokalnej społeczności narodził się z dotychczasowych doświadczeń Joanny Tomiak (przedstawicielki Fundacji Centra i Kolektywu „UFA” działającego na Muranowie) oraz Juli Łuczywo (która zgłosiła się do udziału w Laboratorium z projektem odnalezienia starych zdjęć z Muranowa). Dziewczyny poznały się dzięki Laboratorium. Wspólnie zorganizowały akcję „Archipelag Muranów”. W ciągu zaledwie jednego dnia na zaprosiły mieszkańców Warszawy do udziału w pokazie bajek, warsztatach plastycznych dla dzieci w Kinie Muranów, warsztatach dla seniorów w kawiarni Hajfa, warsztatach dla Mam w Klubie przy ul. Andersa, Spacerze po Nalewkach, warsztatach rowerowe dla dziewczyn „Zębatka”, warsztatach lepienia w glinie z Grupą Nowolipie Pawła Althamera, spotkaniu z Janem Jagielskim. Więcej: archipelagmuranow.blogspot.com
6. WARSZAWA DLA POCZĄTKUJĄCYCH: Gocha Pawlak, studentka II roku psychologii zauważyła, że młodzi ludzie, którzy rozpoczynają studia w Warszawie, choć często byli aktywnymi osobami w swoich miejscowościach w wielkim mieście czują się zagubieni. Często nie wiedzą jak mogą się zaangażować w życie kulturalne stolicy, jak znaleźć ciekawy wolontariat, staż w instytucji czy organizacji kulturalnej. Właśnie dla nich zorganizowała cykl 7 tematycznych spacerów: FILM (uczestnicy odwiedzili Kino Muranów i Fundację Arterię), HOMOWARSZAWA (Kampania Przeciw Homofobii oraz Furia), EDUKACJA (Uniwersytet Dzieci oraz Wolontariat Studencki Projektor), TEATR (TR Warszawa oraz Teatr Dramatyczny), WIELOKULTUROWOŚĆ (Fundacja Ocalenie oraz Muzeum Historii Żydów Polskich i Centrum Kultury Jidysz); MEDIA (Radio Kampus i Uniwerek.tv) oraz KULTURA (Fundacja Bęc Zmiana i Towarzystwo Inicjatyw Twórczych „ę”). Uczestnicy nie tylko poznali odwiedzane miejsca, ale także dowiedzieli się w jaki sposób mogą sami zaangażować się w działania przez nie prowadzone. Projekt cieszył się bardzo dużym zainteresowaniem mediów, a Gocha Pawlak zdobyła tytuł „Aktyvista miesiąca” przyznawany przez magazyn „Aktivist”. Więcej: warszawadlapoczatkujacych.blogspot.com
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz