W ramach Polski.doc odbędą się 4 sesje warsztatowe pomiędzy kwietniem, a wrześniem 2011 roku. Zajęcia będą trwały trzy dni (piątek, sobota, niedziela). Pierwsza sesja została zaplanowana w dniach 15-17 kwietnia. Warsztaty będą odbywały się w Warszawie. Organizatorzy pokrywają koszty wyżywienia i zakwaterowania uczestników.
28 lut 2011
Polska.doc - zaprasza do udziału
25 lut 2011
„Seniorzy w akcji" znów wystartowali. To już IV edycja konkursu!
Jesteś osobą 55+?
Masz pomysł na projekt społeczny i chęć do działania? Masz pasję i doświadczenie, którymi chcesz się podzielić?
Masz 18-30 lat i razem z osobą 55+ chcesz rozkręcić międzypokoleniową akcję?
Towarzystwo Inicjatyw Twórczych „ę” i Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności ogłaszają ogólnopolski konkurs dotacyjny „Seniorzy w akcji” skierowany do osób 55 + i do par międzypokoleniowych (osoba 55+ i osoba do 30 lat), które chcą zrealizować projekt społeczny w oparciu o osobiste pasje.
Ze środków konkursu przyznane zostaną dotacje na realizację przedsięwzięć, które angażują osoby starsze do działania na rzecz otoczenia, promują współpracę międzypokoleniową, a także sprzyjają rozwojowi wolontariatu osób starszych.
Łączna pula środków przewidzianych na dotacje wynosi 315 000 złotych. Udział w konkursie daje możliwość otrzymania wsparcia finansowego w wysokości od 5000 do 12 000 zł. Zapraszamy do składania listów intencyjnych do 31 marca 2011.
O dotacje mogą ubiegać się osoby 55 + i pary międzypokoleniowe przy wsparciu wybranej organizacji/instytucji działającej nie dla zysku (np. Uniwersytet Trzeciego Wieku, fundacje i stowarzyszenia, dom kultury).
Regulamin konkursu i formularz listu intencyjnego dostępny jest na stronie www.seniorzywakcji.pl
Informacji o konkursie udziela Towarzystwo Inicjatyw Twórczych „ę” (22) 396 55 16 (19).; e-mail: listy@seniorzywakcji.pl
Seniorzy w akcji. Świat zmieniają ludzie z pasją! Nagrodziliśmy już 99 projektów zrealizowanych przez osoby starsze i pary międzypokoleniowe w całej Polsce.
Konkurs „Seniorzy w akcji” jest organizowany przez Towarzystwo Inicjatyw Twórczych „ę” w ramach programu „Uniwersytety Trzeciego Wieku” Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.
------------------------------------------------------------------------------------
Zobacz film „Seniorzy w akcji” na You Tube www.youtube.com/user/seniorzywakcji
Zajrzyj na stronę www.seniorzywakcji.pl w dziale Czytelnia przeczytaj publikację i gazetę o seniorach w akcji. Posłuchaj audycji radiowych o nagrodzonych projektach w dziale Media o Programie.
24 lut 2011
V edycja Fotoprezentacji: wyniki
Razem z Zuzą Sikorską przeglądaliśmy maile w poszukiwaniu fotografii opisujących rzeczywistość w osobisty sposób, dalekiej od konkretów, z wyrazistym stylem.
Spośród bardzo wielu nadesłanych zgłoszeń naszą uwagę zwróciły trzy, które dodatkowo charakteryzowała spojność i konsekwencja w sposobie opowiadania historii.
Chcielibyśmy wyróżnić dwie osoby:
- Annę Nowakowską - za subtelny, czarno-biały zestaw zdjęć, w którym wszystko na pozór jest mało interesujące i proste, ostatecznie jednak okazuje się historią opowiedzianą z duża empatią i świadomością fotograficzną.
- Karola Kaczorowskiego - za bardzo piękny zestaw o Japonii, umiejętność pracy z kolorem i wykorzystaniem go w budowaniu nastroju.
Jest nam bardzo miło poinformować, że w nadchodzącej edycji Fotoprezentecji weźmie udział Michał Dąbrowski, którego zdjęcia prezentujemy poniżej.
Język fotograficzny, którym posługuje się Michał, był dla mnie najbardziej zrozumiały.Nastrojowość w pejzażach miejskich i portetach oraz świadomość tego jaki ostatecznie ma przyjąć kształt jego historia przekonały mnie i Zuzę do tego by przez najbliższe miesiące wspólnie z nim pracować nad wspólnym projektem.
Michał Łuczak
21 lut 2011
Fotoprezentacje z Michałem Łuczakiem
20 lut 2011
Czekamy na Twoje Pomysły
Masz pomysł na to, co zrobić, żeby ludziom w Warszawie żyło się lepiej, ciekawiej, inaczej?
Zgłoś swój pomysł do Towarzystwa Inicjatyw Twórczych „ę“, a masz szansę zdobyć:
do 2500 zł na realizację swojego pomysłu
miejsce i potrzebny sprzęt
czas i pomoc doświadczonych animatorów kultury (coachów)
Pierwszy nabór pomysłów trwa do 28 lutego 2011 roku.
Czekamy na zgłoszenia początkujących animatorów kultury w wieku od 15 do 75 lat. W 2011 roku Towarzystwo wesprze realizację ok. 6 pomysłów. Propozycje będą rozpatrywane w miarę napływania pomysłów. Skontaktujemy się z wybranymi osobami.
Prosimy o przesłanie odpowiedzi na pytania (min.1 strona, max. 3 str.):
Kim jesteś? Jakie są Twoje zainteresowania?
Jaki masz pomysł na działania społeczno-kulturalne w Warszawie?
Dlaczego właśnie taki pomysł chcesz zrealizować?
Jaki jest szacunkowy budżet Twojego przedsięwzięcia? Na co chciałbyś przeznaczyć środki?
TWOJE DANE:
Imię:
Nazwisko:
Data urodzenia:
Adres:
Tel:
e-mail:
Czekamy na maile z tytułem LABORATORIUM: animatornia@e.org.pl
KONTAKT:
Marta Białek e-mail: marta.bialek@e.org.pl tel: (022) 396 55 16, 396 55 19, 0 608 378 742
Organizator: Towarzystwo Inicjatyw Twórczych "ę"
Zadanie zostało zrealizowane dzięki wsparciu finansowemu Miasta Stołecznego Warszawy
Laboratorium Animatorni w TVN Warszawa
Sprawdź, jak możesz zrealizować swój projekt społeczno-kulturalny. Zostań animatorem kultury. Zorganizuj warsztaty. Wyprodukuj wydarzenie artystyczne w przestrzeni miasta. Do 28 lutego czekamy na Twoje pomysły!
Więcej: serwis TVN Warszawa
15 lut 2011
Polska.doc - wspieramy młodych twórców
The network consists of strategic partnerships with European independent cultural organisations includes the Association of Creative Initiatives "ę" (PL), theBritish Film Institute (UK), IDFA (NL), Metropolis TV (NL), Mode Istanbul (TR), Nisi Masa (FR) and Zemos98(ES). They set up media and documentary workshops to support the development of young emerging media professionals and create platforms that acknowledge the importance of media-use by young people. The network is currently extending its reach with new partnerships in Belgium and Germany. The programme's work creates new perspectives on contemporary Europe - connecting with Narratives for Europe.
The partners of the Youth & Media programme are building an online video archive onVimeo.com. This archive is a collection of views and opinions of European emerging documentary makers and opinion formers, in video. You can also stay connected to the Youth & Media community through its own Facebook page.
The network consists of strategic partnerships with European independent cultural organisations includes the Association of Creative Initiatives "ę" (PL), theBritish Film Institute (UK), IDFA (NL), Metropolis TV (NL), Mode Istanbul (TR), Nisi Masa (FR) and Zemos98(ES).
14 lut 2011
Premiera programu "Jak zrobić film?" w TVP Kulura
Wtorek (22.02.2011), godz.18:01 // „Jak zrobić film” - Kamera i mikrofon - odc.2
Środa (23.02.2011), godz.18:00 // „Jak zrobić film” - Dokumentacja - odc.3
Czwartek (24.02.2011), godz.18:00 // „Jak zrobić film” - Zdjęcia - odc.4
Piątek (25.02.2011), godz.18:05 // „Jak zrobić film” - Montaż - odc.5
Sobota (25.02.2011), godz.18:15 // „Jak zrobić film” - Premiera - odc.6
„Kim jesteś? Czego pragniesz?” Takie proste pytania zadawali młodzi ludzie biegający z kamerami po mazurskim Piszu podczas zeszłorocznych wakacji. Przez kilka dni chodzili po mieście i zachęcali do refleksji przeprowadzając wywiady z mieszkańcami. Rozmawiali m.in. z artystą, strażnikiem, krawcową, panem kapitanem, właścicielem wypożyczalni wideo, studentem polonistyki, bezdomnym, fotografem czy szczęśliwym posiadaczem żaglówki. Mieszkańcy Pisza i turyści w sposób szczery i osobisty opowiadają o swoich troskach, marzeniach i pragnieniach.
Pomysł brzmi znajomo? Oczywiście, jest to remake filmu Kieślowskiego pt. „Gadające głowy”. Film powstał w trakcie warsztatów organizowanych przez Towarzystwo „ę” w ramach projektu JAK ZROBIĆ FILM? W trakcie tygodniowych warsztatów 17 gimnazjalistów i licealistów z różnych stron Polski (i nie tylko bo w projekcie wziął udział również Ugandyjczyk i Tybetanka) pod okiem Pawła Łozińskiego uczyło się robić filmy. Razem napisali scenariusz, zrobili zdjęcia i montowali. Zwieńczeniem warsztatów był pokaz filmu w amfiteatrze pod chmurką, który był okazją do wzruszającego, a zarazem wesołego spotkania mieszkańców i turystów.
Jednocześnie z relacji z warsztatów stworzyliśmy program telewizyjny wyprodukowany wraz z TVP Kultura, Narodowym Instytutem Audiowizualnym i Wydawnictwem Pedagogicznym OPERON. Sześć odcinków programu inspiruje do robienia filmów dokumentlanych. Jest zapisem zmagań młodych filmowców oraz żywym portretem miasta. Projekt ma promować Filmotekę Szkolną (wydany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej zbiór filmów, który otrzymały wszystkie szkoły ponadgimnazialne w Polsce). Nasz program telewizyjny zachęca uczniów do oglądania filmów z Filmoteki Szkolnej i realizacji własnych etiud filmowych.
10 lut 2011
Laboratorium Animatorni zaprasza
CO ZYSKUJESZ?
JAK TO DZIAŁA?
CO JUŻ SIĘ UDAŁO?
1. MODELARNIA DŹWIĘKU: Paweł Cyrta zaprosił mieszkańców Warszawy do tworzenia dźwiękoskładaków i smograjków. Podczas intensywnych warsztatów uczestnicy poznali możliwości modelowania dźwięku. Samodzielnie stworzyli m.in.: elekto-dźwięczną trawę, książkę remiksującą wiersz i śpiewającą strunę. Więcej: modelarniadzwieku.pl
2. MARSZ NA TRAWĘ: Ewa Majdecka i Olga Mickiewicz znalazły sposób na wakacje w Warszawie. Zorganizowały cykl weekendowych spotkań w Ogrodzie Krasińskich. Pomysł zogniskował się wokół sztuki spędzania wolnego czasu w mieście: pod hasłem relaksu i mądrego wypoczynku. Wśród zajęć znalazły się m.in.: yoga, pilastes, taniec improwizowany, warsztat: „Jesteś tym, co jesz”, stres w życiu, zajęcia plastyczne dla dzieci, gry i zabawy na trawie. Więcej: marsznatrawe.blogspot.com
3. MIEJSCA POBOCZNE: Huberta Napiórskiego i Małgorzatę Zygier fascynuje fotografia i odkrywanie nieznanych miejsc w stolicy. W ramach projektu zorganizowali 4 spacery fotograficzne. Razem z uczestnikami wyposażeni w aparaty typu „lomo” portretowali drewnianą Białołękę; okolicę Żerania Fabrycznego i praskie zakamarki. Na zakończenie projektu przygotowali wernisaż swoich prac połączony z koncertem w Klubokawiarni „Osir”. Więcej: mpoboczne.blogspot.com
4. PODWÓRKO Re:KREACJA: Iwona Cała, młoda architektka zainteresowana działaniami edukacyjnymi z dziećmi do Laboratorium zgłosiła się z pomysłem warsztatów dotyczących najbliższej przestrzeni: szkoły, podwórka, skweru przed blokiem. Animatorka zaprosiła grupę dzieci w wieku 7-13 lat na dwa intensywne warsztaty architektoniczne. Dzieci analizowały problemy podwórka przy ul. Mokotowskiej 55, spotkały się z mieszkanką kamienicy oraz wykonały ćwiczenie warsztatowe – kompozycję wpisaną w rysunek obrysu podwórka. Tworzyły również modele ilustrujące ich własne pomysły na poprawienie jakości przestrzeni podwórka. Wspólnie uznały, że chcą pomalować stary trzepak stojący w centralnym punkcie podwórka. W ramach wystawy podsumowującej projekt trzepak ozdobiły tęczowe pasy. Więcej: repodworko.blogspot.com
5. ARCHIPELAG MURANÓW: Pomysł na działania na Muranowie skierowane do lokalnej społeczności narodził się z dotychczasowych doświadczeń Joanny Tomiak (przedstawicielki Fundacji Centra i Kolektywu „UFA” działającego na Muranowie) oraz Juli Łuczywo (która zgłosiła się do udziału w Laboratorium z projektem odnalezienia starych zdjęć z Muranowa). Dziewczyny poznały się dzięki Laboratorium. Wspólnie zorganizowały akcję „Archipelag Muranów”. W ciągu zaledwie jednego dnia na zaprosiły mieszkańców Warszawy do udziału w pokazie bajek, warsztatach plastycznych dla dzieci w Kinie Muranów, warsztatach dla seniorów w kawiarni Hajfa, warsztatach dla Mam w Klubie przy ul. Andersa, Spacerze po Nalewkach, warsztatach rowerowe dla dziewczyn „Zębatka”, warsztatach lepienia w glinie z Grupą Nowolipie Pawła Althamera, spotkaniu z Janem Jagielskim. Więcej: archipelagmuranow.blogspot.com
6. WARSZAWA DLA POCZĄTKUJĄCYCH: Gocha Pawlak, studentka II roku psychologii zauważyła, że młodzi ludzie, którzy rozpoczynają studia w Warszawie, choć często byli aktywnymi osobami w swoich miejscowościach w wielkim mieście czują się zagubieni. Często nie wiedzą jak mogą się zaangażować w życie kulturalne stolicy, jak znaleźć ciekawy wolontariat, staż w instytucji czy organizacji kulturalnej. Właśnie dla nich zorganizowała cykl 7 tematycznych spacerów: FILM (uczestnicy odwiedzili Kino Muranów i Fundację Arterię), HOMOWARSZAWA (Kampania Przeciw Homofobii oraz Furia), EDUKACJA (Uniwersytet Dzieci oraz Wolontariat Studencki Projektor), TEATR (TR Warszawa oraz Teatr Dramatyczny), WIELOKULTUROWOŚĆ (Fundacja Ocalenie oraz Muzeum Historii Żydów Polskich i Centrum Kultury Jidysz); MEDIA (Radio Kampus i Uniwerek.tv) oraz KULTURA (Fundacja Bęc Zmiana i Towarzystwo Inicjatyw Twórczych „ę”). Uczestnicy nie tylko poznali odwiedzane miejsca, ale także dowiedzieli się w jaki sposób mogą sami zaangażować się w działania przez nie prowadzone. Projekt cieszył się bardzo dużym zainteresowaniem mediów, a Gocha Pawlak zdobyła tytuł „Aktyvista miesiąca” przyznawany przez magazyn „Aktivist”. Więcej: warszawadlapoczatkujacych.blogspot.com
7 lut 2011
Latający w Supraślu
fot. Alicja Szulc
Latający Animatorzy zostali zaproszeni przez Centrum Kultury i Rekreacji w Supraślu do wsparcia realizacji programu „Gmina Supraśl: mała ojczyzna – wielki świat” finansowanego ze środków Narodowego Centrum Kultury. Dzięki tej współpracy odwiedzili pięć świetlic wiejskich, w których w listopdzie i grudniu 2010 roku poprowadzili warsztaty. W zajęciach wzięli udział najmłodsi mieszkańcy miejscowości ich rodzice, dziadkowie, a także animatorki opiekujące się świetlicami.
fot. Alicja Szulc
Wsparcie działań świetlic wiejskich polegało przede wszystkim na dostarczeniu nowych narzędzi pracującym tam instruktorkom i zachęcenie mieszkańców wsi do aktywnego włączania się w życie świetlicy. Animatorzy zanim rozpoczęli swoje działania wybrali się na wizytę rozpoznawczą. Spotkali się z opiekunami świetlicy i wspólne ustalali jakiego rodzaju działania są najbardziej potrzebne i do kogo najlepiej je zaadresować. Latający za każdym razem sami dbali o promocję swoich warsztatów, przygotowywali informacje w postaci ulotek i plakatów czy pocztówek, które można było wrzucić do skrzynki pocztowej i w ten sposób zaprosić mieszkańców na spotkanie z filmem, fotografią czy opowieścią.
fot. Marzena Michałek
Same warsztaty z dziećmi, młodzieżą czy dorosłymi były elementem procesu, który rozpoczął się od diagnozy potrzeb i możliwości świetlicy, a zakończył się rozmową z opiekunem świetlicy, o tym jakie działania w kolejnych miesiącach powinny wydarzyć się w świetlicy.
Po zakończonych warsztatach każdy animator przekazał osobie odpowiedzialnej za działania świetlicy opis metod, których używał w trakcie warsztatów, tak by można było samodzielnie poprowadzić podobne warsztaty czy spotkania. Efektem pracy Latających Animatorów są nie tylko wystawy zdjęć, czy filmy animowane, ale przede wszystkim nowe pomysły na wspólne działania, które narodziły się w głowach uczestników.
O tym co teraz dzieje się w projekcie „Gmina Supraśl: mała ojczyzna wielki świat” można przeczytać na stronie Centrum Kultury i Rekreacji w Supraślu: http://www.ckirsuprasl.com/
A Latający Animatorzy Kultury odwiedzają teraz działania realizowane w ramach programów „Młodzi menażerowie kultury w bibliotekach” i „Seniorzy w akcji”
Animator kultury: spadochroniarz, artysta, społecznik?
fot. Krzysztof Pacholak
Byszewski nie daje gotowych odpowiedzi raczej podsuwa myśli warte rozważenia, zadaje pytania, które każdy animator kultury powinien sam sobie stawiać za każdym razem kiedy pracuje z grypą. Poniżej przedstawiamy w kilku krótkich akapitach najistotniejsze tezy z wygłoszonego wykładu.
Projektowanie Sytuacji Wolności
Najważniejszym zadaniem animatora kultury jest projektowanie sytuacji wolności, ponieważ tylko w tak zbudowanej sytuacji ludzie są kreatywni, mogą tworzyć i swobodnie mówić o tym, co dla nich ważne.Pracując z ludźmi animatorzy muszą zdawać sobie sprawę z tego, do jakiej koncepcji kultury się odwołują w tym, co robią. Według Byszewskiego animacja kultury jest dziś za blisko kultury oficjalnej, która sprzyja postawie pasywnej. Animacja powinna być raczej związana kontrkulturą, kulturą niezależną, która nie ogranicza, pozwala na eksperymentowanie, tworzenie własnych definicji sztuki i prowokuje do działania. Animator musi pamiętać, że nie może zmieniać świata nie zmieniając się wraz z nim. Podobnie jak artysta nie jest zewnętrzny w stosunku do sceny, na której działa, przeciwnie stanowi część społeczności i ulega tym samym procesom, co grupa z jaką pracuje. Kwestia obecności animatora prowokuje trzy ważne pytania. Można je powtórzyć za amerykańskimi i angielskimi artystami z grupy Art & Language, oni pytali o artystę, my zapytajmy o animatora.
– Do jakiego świata naprawdę należy animator?
– Gdzie jest jego miejsce?
– Kto potrzebuje jego działalności, z kim może nawiązać kontakt i znaleźć wspólny język?
Animacja – sztuka aktualna
Animatorzy nieustannie powinni poszukiwać obszarów, w których ich działania są potrzebne i miejsc, w których chcą być aktywni. Muszą przy tym uważać by nie manipulować , nie uszczęśliwiać nikogo na siłę , nie uruchamiać przedsięwzięć, nad którymi nie są w stanie zapanować. Animacja kultury musi być także aktualna co oznacza, że potrafi usłyszeć i rozpoznać problemy, z którymi zmagamy się tu i teraz.
Animacja kultury to przede wszystkim myślenie o drugim człowieku. Tak jak w przypadku sztuki kontekstualnej artysta otwiera się na widza, tak animator musi zwracać szczególną uwagę na ludzi z którymi i dla których pracuje i na ich wielość punktów widzenia.
Poszerzanie Pola
Do animatora należy też obowiązek „poszerzania pola” czyli ciągłego poszukiwania inspiracji, dróg docierania do społeczności, czy w końcu rozpoznawania nowych miejsc, które przez kulturę nie zostały jeszcze odkryte, a mogą sprzyjać twórczości.
Warto zapamiętać jeszcze jedną rzecz - animator zawsze zadaje sobie pytania o własny światopogląd i zajmuje się tym, co dla niego osobiście ważne , co go porusza, dotyczy, obchodzi.
5 lut 2011
Migawki. Spotkanie z Łukaszem Trzcińskim
Towarzystwo Inicjatyw Twórczych "ę" ma przyjemnosć zaprosić na otwarte spotkanie z Łukaszem Trzcińskim!
>> Klubokawiarnia Chłodna 25
>> piątek, 11 lutego 2011, godzina 17:00
Fotograf dokumentalista, pracował w ponad czterdziestu krajach w tym w Afganistanie, Iraku, Indonezji, Rosji i na Bliskim Wschodzie. Od kilku lat zainteresowany głównie Europą Środkowo-Wschodnią (projekt „Nowa Europa”). Laureat konkursu fotografii reportażowej Pictures of The Year International, wielokrotnie nagradzany w Konkursie Polskiej Fotografii Prasowej, w tym dwukrotnie jego prace otrzymały tytuł Zdjęcia Roku (1999, 2002). Autor i kurator licznych wystaw w Polsce i za granicą. Fotograf Nikon Polska. Współzałożyciel Kolektywu Fotografów Visavis.pl oraz Fundacji Imago Mundi.
za: http://www.nowaeuropa.info/
strona autora: http://www.lukasztrzcinski.com/
strona projektu: http://migawki-animatornia.blogspot.com/
2 lut 2011
Kino Filmów Dokumentalnych 20
>> Nowy Wspaniały Świat (ul. Nowy Świat 63, róg Świętokrzyskiej)
>> poniedziałek, 7 lutego 2011 r., godz. 19:00
“40 lat na haju”, tak Cloud Rock La Belle opisuje swoje życie. Jedynymi rzeczami, którym Cloud był wierny przez całe życie było branie narkotyków i intensywna jazda na rowerze. Teraz jego syn Kaleo La Belle rzuca wyzwanie swojemu ekscentrycznemu ojcu, aby wybrał się z nim na wycieczkę rowerową. Jadąc trasą wzdłuż Pacyfiku, Kaleo poddaje w wątpliwość poszukiwanie przez ojca prawdy i domaga się uzasadnienia jego nieobecności w życiu syna. “Życie jest gdzie indziej” jest analizą nieudanego związku ojca z synem i poddaje w wątpliwość ostateczny sukces hippisowskiego pojęcia wolności. Film jest wzruszającym i poetycznym obrazem, który proponuje widzowi interesujące spojrzenie na pokolenie dorastające jako dzieci hippisów. Bada przebaczenie, akceptację i oczekiwania rodziny, w szczególności w relacji syn-ojciec, która jest więzią jedyną w swoim rodzaju łączącą w sobie w równej mierze miłość, akceptację, frustrację i nieporozumienie. Ta więź jest niezaprzeczalnie jednym z głównych czynników wpływających na to, jakim człowiekiem się ktoś staje.
50. Krakowski FF – Złoty Róg dla reżysera najlepszego filmu w kategorii powyżej 60 minut
Visions du Réel IFF – Nagroda Prix Création
muzyka, m.in Sufjan Stevens!!